Thursday, July 26, 2012

diari ramadhan najwa #1

assalamualaikum

KUIH

kuih kuih kuih kuih...terdetik di hati nak wujudkan segmen nih kat blog aku..ewahh, macam la kau panas sangat kan == jadi wujudnya la segmen ini adalah disebabkan aku nak cerita sikit pasal ramadhan aku..hewhewhew..tanak tahu sila berambus secepat mungkin naih :)

sila baca tajuk di atas..bukan atas sekali..atas sikit ja ==! *apa aku merepek mmeroyan nih ...oke, apa favourite kuih anda??cucur udang, kuih talam, seri muka, onde-onde, kuih lapis, lepat pisang, tepung bungkus, kuih koci, karipap, popia??aihhh, penat sebut ja..

kat malaysia memang banyak jenis kuih ada..tak kira la puasa ka tak puasa ka mesti ada jugak orang jual kuih.kira kuih-muih bukan diantara menu istimewa bulan puasa sebab hari2 kita boleh beli..tapi tak sah jugak kalau berbuka takda kuih..kuih nih dianggap pencuci mulut la kan..takkan lepas makan nasi nak makan ais-krim kowt..

nak tahu kuih favourite aku??cakap la nak == nih dia.........*bunyi trumpet

kuih jawa

oke, mesti ramai yang tak taw kan??kuih nih nama ja jawa tapi bukan berasal dari jawa..ibu aku la yang cakap macam tuh..sebab my ibu ada keturunan jawa sikit..eh, sesuai la nama aku dengan kuih nih..JAWA NAJWA..ouh, uniknya nama ==! abang aku pun suka kuih nih..sedap auww..nanti ampa try la naih..

kuih seri ayu
kuih ini hanya dimakan oleh golongan yang ayu-ayu sahaja seperti saya..oke, sila abaikan statement tadi beramai-ramai..sebanarnya aku tak taw pun kuih nih nama apa..tadi search kat google kuih-muih terkeluar gambar kuih ini..ada tulis caption kat situ kuih seri ayu..so, betul la kan..sedap weyh..

donut
oh, nih favourite I..nih la kuih zaman kegemilangan aku kecik2 dulu..kalau aku ikut ibu aku pi beli kuih..tanak kuih lain..nak kuih nih ja..ibu aku tunjuk kuih lain semua aku geleng..bila dah besar start la dah muak sikit..btw ia tetap menjadi pujaan hatiku..ada soalan nak tanya nih..kenapa donut berlubang kat tengah??jawab jangan tak jawab..hahaha..fikir la sambil bermati-matian == kalau nak senang search la jawapan kat google oke..

otak-otak
menatang nih spesis kuih ke tak??tak kesah la kan..janji tergolong dalam kategori makanan..kenapa I suka otak-otak..of course la sebab sedap..otak-otak nih berasal dari johor..otak-otak yang paling best mestilah kat johor kan..kat kedah nih jarang jumpa..kalau ada pun tak seenak kat otak-otak johor..dulu-dulu kan aku tak taw pun otak-otak nih ramuan dia isi ikan..aku ingat otak-otak nih dari otak lembu..eeee, geli..jadi aku pun tak hingin mencuba..last year kowt, time aku pegi DANGA BAY kat johor pakcik aku ajak pergi makan otak-otak..then, terbongkar la rahsia bahawa otak-otak tuh bukan otak lembu tapi isi ikan ja..rasa dia macam sosej black pepper..rasa pedas2 sikit..tapi memang terbaik *angkat ibu jari..


dah banyak sangat aku membebel kan..suka ati la..blog I kan??muahehehehehe :3


segala silap dan salah serta kegedikan saya harap diampunkan..



SELAMAT BERBUKA PUASA!!!BYE!!!


No comments:

Post a Comment

cακαρ-cακαρ