Tuesday, April 15, 2014

Ujian Kelayakan Calon Guru

assalamaulaikum

semalam aku dengan selamatnyaa telah menduduki UJIAN KELAYAKAN CALON GURU di ipsah..jawab soalan bertulis tak payah pun..semua soalan soalan sahsiah..time ujian fizikal ja pancit sikit..baru tinggal PLKN tiga minggu dah pancit..bangkit tubi takda yang tolong pegangkan kaki aku mau tak terangkat kaki aku time nak naik..beep test aku level 3 lebih weyyy...riak nihh.. -____- perempuan memang cenggini oke..tapi alhamdulillah semuanyaa aku dapat buat dengan baik :D yeayy!!!tunggu interview pulak -_____-

dari ujian tu aku belajar..jadi seorang guru nih bukanlah keja SENANG okeeee..walaupun dah 18 tahun membesar sebagai seorang anak cikgu *my ibu keja cikgu* tapi.............................................aku tak perasaan sangat kepayahan menjadi guru nih..sebab tak pernah nak tolong ibu dengan hal hal hal hal hal hal hal kecikguaan..

kadang kadang perasan la jugak yang ibu akhir akhir tahun mesti usung banyak barang dari sekolah..kain langsir kelas terutamanyaaa..heyy ko ingat kain langsir tuh sekolah sponsor ka???cikgu cikgu la yang kena gi jakel gi beli kain pastu jumpa makcik tukang jahit..cikgu la yang nak kena amik ukuran tingkap kelas semuaaaaaaaaaaaaaaaaaa cikgu yang buat..gantung langsir ja kadang kadang cikgu suruh memurid buat kannn..

lepas exam..ibu mesti bawak balik berguni guni kertas jawapan peperiksaan untuk disemak..kalau jawapan dalam ketas OMR tuh takpa laa..main tebuk jawapan then tekap paper jawapan then tick tick ja..kalau essay???cuba ko bayangkan satu kelas dalam 35 orang kali dengan karangan selalunyaa ada dua kann..baru satu kelas..ko ingat cikgucikgu ni ngajar satu kelas je ke???banyakkkk beb..adik adik aku semuaaaa rajin rajin..ibu selalu mintak tolong sapa yang tolong tick-kan kertas jawapan tuh dapat upah sepuloh ringgit..aku rasa sepuloh ringgit tu sikit sangat..ya Allah..gila tak bersyukur Najwa nih!!!haha actually aku nih agak malas juga -___-

dah sekolah menengah tak nampak la sangat cikgu bersama sama berjuang dengan kita untuk hias kelas..my ibu cikgu sekolah rendah so hal hal menceriakan bilik darjah tu kira kerja ibu la sebab nak harapkan bebudak kecik kecik tu nak main stapler paku apa ke takut cedera..kadang kadang jadual bertugas pun cikgu cikgu yang kena buatkan..tu yang bilik darjah budak sekolah rendah cantik cantik..sebab orang orang menengah nih malas sikit..aku sendiri paling malas nak hias kelas..dapat kelas yang catnyaa entah memang buruk gila pastu kelas aku jadi mangsa kena collect duit keceriaan kelas untuk beli cat kelas baru..lemak aahhh..budak next yearnyaa yang pakai senang banyak hahahahaha..ya Allah berkiranyaaaaaaaa Najwa nih!!tapi kalau buat macam tu bagus jugak..sekurangnya sejuk sikit mata memandang kelas kalau dah berhias..belajar pun seronok kannn..

banyak lagi sebenarnya kerja cikgu..bukan setakat mengajar ja..nak jadi role model untuk pelajar..nak buat kerja kerja ko-kurikulum..nak urus perhimpunan pagi..nak pergi kursus apa apa lagi..nak urus macam macam fesyen sijil..sebab selama yang kita perhati selalu dekat luar dari bilik guru..pernah engkorang kaji betul betul setiap inci setiap sudut meja cikgu cikgu engkorang..tak kannnn...banyakkkk beb keja cikgu nih..

sepanjang aku menduduki test UKCG tu..mataku menangkap kelibat kelibat guru guru pelatih lelaki dekat IPSAH tu seriouslyy semuaaaa handsome gila kahkahkahkahkah..muka baik ja sebab nak ajar bebudak nanti mana boleh brutal brutal okeeeee...yang perempuan pun comel comel ajeeee..

the best thing bagi aku jadi cikgu nih..selain dapat banyak pahala aku jugakkk suka tengok almari ibuuuuuu...sebab baju kurung jubah maxi dress baju kurung pahang banyak gilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..sebab jadi cikgu nih kena pakai yang sopan sopan yerr..

next nak cerita jugak laa pengalaman aku sebagai anak cikgu..yang paling best is kalau jadi anak cikgu nih tak payah nak risau risau takot terlewat pegi sekolah..kalau ibu lewat konfem konfem la aku lewat jugak..tapi lek luuuuuu..nanti naik keta beb cross pintu utama sekolah..pintu utama okeee..takdanya nak lompat lompat pagar sebab lewat datang..pak guard nak jeling pun tak berani beb..SURUNUKNYAAAA..naik sekolah menengah aku sedihla sikit..takda ibu disisi untuk membela nasib aku dikala kelewatan T.T

perbandingan..nih yang aku tak suka..jadi anak cikgu nih akademik kena tip top selalu..kalau exam menurun mulalah ibu "tengok anak cikgu tutt tutt dapat semuaaa A, tengok anak cikgu tott tott wakil itu wakil ini" hahaha..perangai dalam kelas pun kena jaga..kerja sekolah wajib disiapkan..tahu la kannn..kalau mak kita kerja cikgu dekat sekolah kita mau tak semua cikgu lain kenal mak kita...kalau tak siap kerja sekolah jangan sampai cikgu cikgu ngadu dekat ibu..kena kau siappppp T.T sebab tu la sekolah rendah dulu aku baik ja..aku pengawas kau tawu takkk!!!k -____-

semorang tawu yang ibu nih memang pendidik kannn..tak kira la yang berstatus guru ataupun tidak..sapa yang ajar kita pakai baju ,sikat rambut, melukis kekecik duluuu??ibu kannnnn..but for me my ibu is the best pendidik..sebab my ibu double sikit kuasa pendidikannyaaa..dia kann cikgu..sesapa yang anak anak cikgu akan rasa macam mana aku rasa..hmmmmmm

sebenarnyaaaaaaaa kannnn..aku jeles dengan memurid ibu aku..lagi lagi kalau aku ikut pergi sekolah then anak anak murid my ibu "CIKGU CIKGU ITUUU INIIIIII"..then gelak gelak bagai dengan ibu aku..heyyy anak dia ada depan engkorang nihh huh..rasa macam kena kongsi ibu dengan semoranggggggggggggggggg..well guru kan ibu bapa pelajar pelajar di sekolah..cediy sangat T.T


PUAN MAISURA BINTI MISLANI






akak sayang ibuuuuuuu :* muahhhhhh..you are the best CIKGU and IBU i ever had..terima kasih untuk segala gala gala gala gala gala galanyaaaaaaaaaa..



bye :)

Sometimes, people never get what they deserve because they’re too busy holding on to things they’re supposed to let go of.

No comments:

Post a Comment

cακαρ-cακαρ