Friday, May 11, 2012

perempuan wajib pandai memasak

assalamualaikum

sebelum saya mula menaip sehingga anda yang membacanya termuntah tercirit dan segala bagai..mempersembahkan sebuah pantun yang dicopy bulat-bulat dari antologi tingkatan 4 harga remaja..


Apa guna berkain batik,
      Kalau tidak memakai capal,
Apalah guna beristeri cantik
      Kalau tak pandai menumbuk sambal.



tuntasnya,,cantik mana pun seorang gadis tuh kalau dia tak pandai masak,,tak guna jugak kan kan??so,,kepada gadis-gadis di luar sana yang masih tidak dapat membezakan antara senduk dan sudip sila menuju ke dapur rumah anda sambil diiringi ibu masing-masing...

well,,nak kata aku pandai masak..takda la pandai sangat..alaaa,,hebat sikit je dari chef wan..nah!!!bohong kuat..aku pandai masak air,,masak nasi,,goreng telur,,buat burger,,potong bawang..kira yang asas-asas dalam memasak nih sedikit sebanyak aku boleh la..so,,kira aku dah pass la nak jadi isteri orang ==!  oke..sila maafkan saya beramai-ramai...

aku takda kakak..oleh itu,,aku la yang menjadi tanggungjawab untuk membantu ibu aku di dapur..tetapi adakah aku menjalankan tanggungjawab itu..ouh,,tidak tidak tidak..aku sangat bersyukur kerana mempunyai dua orang adik yang sememangnya amat rajin membantu di dapur..jadi aku tolong sikit-sikit je..hahaha..teruk punya kakak..

disebabkan saya takda seorang kakak..Allah yang maha adil telah mengurniakan seorang abang kepada saya..aku malu dengan abang aku..nak taw kenapa??bila dia masak nasi goreng,,adik-adik aku berebut nak tambah..my ibu pun puji kesedapan nasi goreng beliau..sob~~sob~~tapi kalau aku masak sendiri,,ouh!!!actually saya tak pernah pun masak nasi goreng sendiri..kesimpulannya,,kalaulah suatu saat nanti aku dapat masak nasi goreng konfem adik-adik aku berlari-lari ke dapur untuk merasai nasi gorengku itu..itu adalah pasti!!!

macam mana nak belajar memasak??

 urmmmmm...aku tak reti nak bagi tip-tip kat anda semua..so,,cara terbaik search la kat google..sekarang kan semua maklumat di hujung jari..so,,perhatikan hujung jari anda sehingga maklumat terkeluar..tapi,,aku ada la nak kongsi sikit kan..sila baca okess..
  • cuba resepi-resepi yang mudah..contohnya,,resepi nasi goreng,,roti telur,,spageti,,pasta,,bubur nasi/ayam/daging,,sayur campur..
  • mintak ibu masing-masing tolong ajarkan sebab pengalaman diorang luas walaupun masakan diorang tak setaraf chef wan..
  • hadiri kelas/bengkel memasak
  • cuba beli satu buku resepi pastu belek la beribu-ribu kali sehingga memutikkan rasa untuk mencuba salah satu resepi di dalam buku masakan tuh..
 punyalah banyak tip yang aku bagi walhal aku nih takla hebat sangat bab masak memasak nih..

btw..memasak memang awesome!!!tak rugi pun anda semua belajar sebab bab nih sangat berguna bila anda semua yang masih bujang di luar sana berkahwin suatu hari nanti..yup,,suatu hari nanti >.<
nak taw tak??tadi aku masak untuk makan tengah hari!!!!!!!!awesome weyh..masakan aku bukan calang-calang masakan..periuk yang aku guna tadi konfem bangga gila kowt..hahaha..mempersembahkan....................................................................




sambal daging burger

ala-ala nasi lemak



belajarlah memasak supaya kita akan kelihatan lebih cantik :)

bye!!!
...............
..........

1 comment:

cακαρ-cακαρ